Sunday, July 4, 2010

Cream Puff With Orange Curd Filling

Resepi cream puff 'Alex Goh' ni fina amik dri umah 'cik mat' kter 2 n resepi lemon curd pun dri umah mat gak tp fina tukarkan kepada orange,mntak halal yer mat resepinyer fina cnp letak kt blog fina ni..

CREAM PUFF

Bahan Cream Puff:-
100 g mentega
25o ml air
1/2 camca teh garam
150 g tepung gandum, diayak
3 biji telur gred A

Bahan Lain:-
Lemon curd secukupnya
Coklat masakan secukupnya, dicairkan

Cara membuatnya:-
  1. Panaskan oven pada suhu 200C. Lenser dulang pembakar dengan sedikit mentega atau alas dengan silicone paper.
  2. Dalam periuk satukan air, mentega dan garam. Masak hingga air mendidih dan mentega cair. Masukkan tepung dan dengan pantas kacau adunan sehingga menjadi seketul doh yang tidak melekat di periuk, gunakan api perlahan dan kacau hanya satu arah.
  3. Masukkan doh tadi dalam mixer dan pukul hingga doh menjadi suam. Pecahkan telur dan kacau dengan garfu. Masukkan sedikit demi sedikit telur ke dalam adunan doh hingga habis. Pukul hingga adunan menjadi pes yang lembut.
  4. Masukkan pes tadi ke dalam piping beg yang dipasang muncung bintang atau muncung biasa. Paipkan bentul siput atas dulang pembakar. Buat hingga habis dan bakar 20 minit hingga kuning keemasan.
  5. Bila masak, alih cream puff atas jaringan dan biar sejuk. Belah sedikit dan boleh diisi dengan lemon curd dan tuang sedikit coklat cair sebagai penambah seri...Selamat mencuba!!!

LEMON CURD
Bahan-Bahannya:-
3 biji telur gred A
2 biji lemon, parut dulu kulitnya (cuma bahagian kuning saja), perah jusnya.
130 g gula halus
Secubit garam
3 camca besar mentega

Cara membuatnya:-
  1. Dalam satu bekas, satukan telur, gula, garam dan jus lemon. Kacau dengan wisk sehingga semua semua hancur. Tapis adunan tadi dan masukkan dalam bekas tahan panas dan tenggekkan atas air mendidih dan kacau dengan wisk hingga adunan menjadi pekat (kurang lebih 8 - 10 minit).
  2. Kemudian alihkan bekas berisi lemon curd tadi, masukkan parutan kulit lemon dan mentega. Gaul hingga semua rata dan sebati. Alih ke dalam bekas dan biar suam sedikit dan tutup bekas dengan plastic cling untuk mengelakkan lemon curd keras dibahagian permukaannya.
  3. Lemon curd boleh diguna sebagai filling untuk cream puff, donat, bagel dan lain2....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails